Investoři sází na africké ultraboháče

26.01.2014 15:09
Asijští miliardáři určitě nevyšli z módy, ale stále více výrobců luxusního zboží se chce nově zalíbit také africkým boháčům. Svědčí o tom slova George Willise, který šéfuje blízkovýchodní a africké divizi automobilky Porsche. „Africký kontinent, zejména pak Nigérie, má pro nás stále větší význam“. Svým slovům dodává váhu i tím, že se rozhodl pro zákazníky v Nigérii vybudovat zvláštní závodní okruh. V zemi, kde je většina silnic v otřesném stavu, tak budou mít možnost své miláčky pořádně „protáhnout“.
 
Podobně se afričtí zákazníci dočkali zvláštního přístupu i od dalších výrobců luxusních vozů. Range Rover například na kontinentu představil svůj Evoque až ve chvíli, kdy podle výrobce splňoval specifické požadavky afrického zákazníka. Jinými slovy, boj o africké pracháče nabírá na obrátkách, což potvrzuje množství reklam v televizi i autosalónů přímo na místě. Stavbu nových prodejních míst hlásí většina velkých autovýrobců v čele s BMW a Mercedesem, tedy značkami, které se v segmentu luxusních vozů přetahují o pozici jedničky.
 
Dění na trhu s drahými automobily je přitom možné brát jako ilustraci toho, co se děje v mnoha dalších oblastech. To potvrzuje i čerstvá zpráva od výrobců privátních letadel, podle které se například v Nigérii počet těchto hraček za posledních šest let zvýšil o 650 %. V praxi to znamená, že nigerijská smetánka utratila za luxusní přibližovátka od března 2010 do března 2011 225 milionů dolarů. Za pět let šlo o závratných 6,5 miliardy dolarů.
 
Sečteno a podtrženo, Afrika skrývá velký potenciál. Její osud je ale přinejmenším ve střednědobém horizontu neméně velkou neznámou. Sázky na ni proto vyžadují trpělivost a odvahu. Potvrzuje to i nejnovější analýza Světové banky, podle níž je hospodářský růst, který začal na přelomu století a je nyní nejdelší za posledních 50 let, udržitelný. Může se totiž mimo jiné opřít o lepšící se výkonnost politiků a centrálních bankéřů, takzvanou demografickou dividendu a technologický pokrok. Nedostatečná infrastruktura, nestabilita řady oblastí a v neposlední řadě globální krize však mohou mnohé naděje pohřbít, uzavírá analýza banky.
 
Roman Chlupatý